Ο Ν.4495/2017 ρυθμίζει συνολικά το πλαίσιο για τη διαχείριση και νομιμοποίηση αυθαιρέτων, καθώς και τον έλεγχο και την επιβολή προστίμων. Το άρθρο 93 προβλέπει τις ενδικοφανείς προσφυγές κατά πράξεων χαρακτηρισμού αυθαιρεσιών και επιβολής προστίμων, κατοχυρώνοντας τη δυνατότητα του ιδιοκτήτη ή άλλου θιγόμενου να ζητήσει την κρίση ενός συλλογικού οργάνου (ΣΥΠΟΘΑ), πριν προσφύγει στη Διοικητική Δικαιοσύνη. Με τον Ν.4685/2020 επήλθαν διάφορες τροποποιήσεις σε επιμέρους άρθρα του Ν.4495/2017,σύμφωνα με την παρ. 12 του άρθρου 99 του Ν.4685/2020, προσδιορίζεται η δυνατότητα άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής εντός 30 ημερών από τη λήψη γνώσης της έκθεσης αυτοψίας για τα αυθαίρετα. Αυτό θωρακίζει το δικαίωμα του διοικουμένου να προσβάλλει εγκαίρως κάθε καταλογισμό αυθαιρέτου ή πρόστιμο, ενώ το Β΄ ΣΥΠΟΘΑ (ή, εφόσον συγκροτηθεί, η Επιτροπή του άρθρου 17 Ν.4495/2017) καλείται να εξετάσει την υπόθεση. Η Απόφαση ΥΠΕΝ/ΔΕΣΕΔΠ/43729/460/11-5-2020 (ΦΕΚ 1940/Β/21-5-2020) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναφέρει ότι μέχρι τη συγκρότηση των Επιτροπών Εξέτασης Προσφυγών Αυθαιρέτων του άρθρου 17 του ν. 4495/2017, όπως ισχύει, οι αρμοδιότητες που αποδίδονται σε αυτές με την παρ. 4 του ιδίου άρθρου, τις παρ. 2 και 3 του άρθρου 93, του τελευταίου εδαφίου του άρθρου 99 και την παρ. 10 του άρθρου 108 του ιδίου νόμου, ασκούνται από τα ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. Β’ του άρθρου 20 του ν. 4495/2017, όπως ισχύει .Επίσης εξειδικεύει τη διαδικασία, ρυθμίζοντας την υποχρέωση των ενδιαφερομένων να υποβάλουν τα πλήρη στοιχεία τους (ΑΦΜ, διεύθυνση κ.λπ.),Τη μορφή και το περιεχόμενο της προσφυγής (π.χ. στοιχεία ταυτότητας, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο για κοινοποίηση κλήσης),Τη διαδικασία διαβίβασης του φακέλου στην υπηρεσία (ΥΔΟΜ) και εν συνεχεία στο ΣΥΠΟΘΑ Β’. Βεβαία οι σχετικοί νόμοι διαρκώς μεταβάλλονται με ταχύ και θα πρέπει να ενημερώνεται ο πολίτης από τον πληρεξούσιο δικηγόρο για το το εκάστοτε ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.